Ik zoek een woning
Wat nu? Net als vele anderen ben je op zoek naar tijdelijke woonruimte. Het liefst betaalbaar en snel beschikbaar. De Huischmeesters helpen je hierbij. Lees hieronder hoe het werkt.
Stap 1: Waar wil je wonen?
In welke plaats wil je wonen? Meestal daar waar je werkt of studeert. Of waar je een netwerk van familie, vrienden of mensen hebt die je ondersteunen. Maar: niet in elke plaats hebben we projecten, en niet voor elke locatie kun je je inschrijven.
Bij sommige projecten – zoals voor statushouders - worden woningen toegewezen, meestal door gemeentes. Op de overzichtspagina kun je filteren op ‘Inschrijven mogelijk: ja’. Zo krijg je alle locaties te zien waar je je wél kunt inschrijven.
Stap 2: Wat zijn de criteria?
Voor elk project gelden andere toelatingseisen. Je moet soms tot een specifieke doelgroep behoren (bijvoorbeeld: studenten) of voldoen aan een leeftijdsgrens, inkomensgrens of nog andere criteria. Lees bij elke locatie goed welke criteria gelden.
Stap 3: Inschrijven
Je hebt een locatie gekozen en voldoet aan alle criteria. Nu kun je je inschrijven. Zorg ervoor dat bij je inschrijving alle persoons- en contactgegevens kloppen. Je kunt maximaal 2 voorkeurslocaties opgeven.
Wonen bij De Huischmeesters, hoe is dat?
Deze video geeft je een goed beeld van het wonen op een van onze locaties.
Veelgestelde vragen
Waarom kan ik me niet voor elk project inschrijven?
Sommige projecten zijn alleen voor specifieke doelgroepen, zoals statushouders of dak- en thuisloze mensen. Daarover maken we speciale afspraken met de gemeente, die de kandidaten voor het project voordragen. Meestal mogen we dan geen andere doelgroepen plaatsen.
Ik heb me ingeschreven: wat nu?
Nadat je je hebt ingeschreven voor een locatie, kom je op de wachtlijst. Hoe snel je in aanmerking komt, hangt af van:
- Je plek op de wachtlijst
- Het verloop op de locatie (hoe vaak er huurders weggaan)
In principe geldt: wie het eerst komt, die het eerst maalt.
Kom je meer bovenaan in de wachtlijst? Dan krijg je een intakeformulier van de beheerder. Vul dit in en stuur het terug. Je krijgt daarna een intakegesprek met de beheerder. Hierin kun je je vragen stellen en krijg je uitleg over het wonen op de locatie.
Na het intakegesprek hoor je meestal heel snel (binnen 48 uur) of je een woning krijgt. Voldoe je niet aan de criteria of heb je financiële problemen, dan kan het zijn dat we jou (tijdelijk) niet mogen plaatsen. Als alles in orde is, krijg je een woning toegewezen.
Ik heb een woning gekregen: wat nu?
Stap 1: contract opstellen en tekenen.
We hebben een aantal documenten van je nodig.
- Doelgroepenverklaring. Een verklaring waarin je aangeeft (inclusief bewijsstukken) dat je tot een bepaalde doelgroep behoort. Bijvoorbeeld: ben je een student, dan kun je een kopie van je inschrijfbewijs meesturen.
- Identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart)
- Inkomensverklaring
Je krijgt per mail linkjes naar instructies. Je kunt de documenten dus gewoon aanleveren vanaf de computer of op je telefoon. Belangrijk om te weten: zonder deze documenten mogen we geen contract maken.
Stap 2: het contract tekenen
Ook dit gaat helemaal digitaal. Je hoeft dus niet bij ons langs te komen. Je zet online je handtekening én je initialen onder elke pagina. Daarna tekenen wij ook.
Stap 3: eerste rekening
Nadat je contract is getekend, ontvang je je eerste rekening voor:
- De eerste huur
- De servicekosten
- De borg (als je die moet betalen)
Betaal deze rekening zo snel mogelijk.
Stap 4: de sleuteloverdracht
Je hebt alles aangeleverd, je contract getekend, je eerste rekening betaald? Dan volgt het grote moment: je krijgt je sleutel! Gefeliciteerd en veel plezier in je nieuwe woning!
Wat zijn servicekosten?
Servicekosten zijn kosten voor bijvoorbeeld schoonmaak, afvalverwerking, tuinonderhoud, glasverzekering en internet. Je betaalt de servicekosten maandelijks, naast je huur.
Je betaalt ook een voorschot voor het verbruik van gas, water en elektriciteit.
Let op: bij sommige locaties zijn niet alle kosten van toepassing. Soms regel je bijvoorbeeld zelf internet, of is er geen glasverzekering.
Sommige servicekosten zijn subsidiabel (SSK). Deze kosten mag je meetellen voor je huurtoeslag. Deze kosten staan meestal op je factuur met ‘SSK’ aan het begin de regel. Voor meer informatie kun je terecht bij je beheerder.
Hoe werkt huurtoeslag? En hoeveel krijg ik?
Je komt alleen in aanmerking voor huurtoeslag als je in een zelfstandige woning woont én onder de rekengrens blijft.
Rekengrens 2025:
- Jonger dan 23 jaar: € 477,20
- 23 jaar en ouder: € 900,07
De rekengrenzen hierboven gelden voor 2025 en worden elk jaar geïndexeerd.
Rekengrens = kale huur + SSK
De rekengrens bestaat uit je kale huur + subsidiabele servicekosten (SSK). Voorbeeld:
Je betaalt € 350 aan kale huur en hebt drie subsidiabele posten van elk € 12 (het maximale bedrag dat je per post mag opgeven). De rekenhuur voor jou is dus € 350 + € 36 = € 386. Ruim onder de rekengrens, dus je kunt huurtoeslag aanvragen, ook als je nog geen 23 jaar bent.
Wij proberen ervoor te zorgen dat je huurtoeslag kunt aanvragen voor onze zelfstandige woningen.
Proefberekening maken
De huurtoeslag is afhankelijk van je inkomen en vermogen. Wil je weten of je in aanmerking komt voor huurtoeslag? Maak een proefberekening op de website van de Belastingdienst.
Let op: voor de proefberekening wordt gevraagd naar je kale huur en de subsidiabele servicekosten. Vraag dit anders aan je beheerder.